De Grote Garderobe Schoonmaak

I know… it’s been like forever! Laten we gewoon doen alsof het nooit gebeurd is en vrolijk verder gaan.

Vandaag is het 2 oktober en dat betekend dat de Buy Nothing New-maand weer van start is gegaan! Dé kans om een maand lang te ontdekken wat je al hebt en vooral: te genieten van wat je vindt!

Net zoals vorig jaar ben ik begonnen met het opruimen van mijn kledingkast. Dat bleef niet bij zomerspul er uit en herfst/winterspul er in. Nee, ik ging dit keer voor de grote schoonmaak! Mijn kast puilde uit en helaas niet met kledingstukken die ik stuk voor stuk heel vaak droeg. Tijd voor actie dus!

Het resultaat is zowel een verademing als een verschrikking. Bijna de helft van mijn kledingkast verdween in dozen. Een aantal met bestemming kringloop en een aantal om te ruilen. Ruilen? Ja, dat lees je goed. Ruilen! Ik vind het zonde om kledingstukken weg te gooien. Zeker als ze nog helemaal goed zijn. Ik draag ze dan misschien niet meer, maar een ander zou er nog plezier van kunnen hebben. Met die reden ga ik al een aantal jaar naar de Kledingruil Extravaganza’s van Little Green Dress. Hun evenement op 12 oktober 2014 in Rotterdam had niet op een beter moment kunnen komen!

Niet alle stukken uit de ‘ruil-doos’ gaan mee naar de Kledingruil. Dan zou ik veels te veel hangertjes in beslag nemen! Daarom heb ik mij ingeschreven bij We love swoppen; een online fashion community gericht op het creëren van een ‘endless walk-in closet’. Bedoeld voor iedereen die van mode houdt en een overvolle kledingkast heeft. Het is binnen deze community mogelijk om zowel kleding te ruilen als te verkopen.
Reuze handig als je het mij vraagt. Je maakt anderen blij met de kleding waar jij op uitgekeken bent en jij krijgt op jouw beurt weer nieuwe stukken om je garderobe te updaten. Als dat geen win-win is…

Kast opruimen

Wardrobe detox

Is jouw kledingkast ook toe aan een grote schoonmaak? Dit zijn de vijf tekenen dat je écht je kast moet gaan opruimen!

1. Je kleding past niet in je kast en is gekreukeld
Alles puilt uit en er kan geen hangertje meer bij. Need I say more?

2. Sommige kledingstukken hangen al twee jaar ongedragen in je kast
Toen je het kocht had je in je hoofd de mooiste combinaties gemaakt, maar ondanks dat zit het kaartje er nog aan. Of het kledingstuk was jaren jouw favoriet, maar past nu gewoon niet meer bij jouw stijl.

3. Je kunt een kledingstuk niet binnen 5 minuten vinden
Kun je niets meer vinden? Dan is het tijd om je kast beter te organiseren. Hang de stukken bijvoorbeeld op kleur. Van donker naar licht, van korte mouwen naar lange mouwen en van 1 kleur naar patroon, zoals professionele organizers dat ook doen!

4. Er hangen 10 gestreepte shirts in je kast
Vijf gestreepte t-shirts zijn al méér dan genoeg, hoeveel je ook van ze houdt. Dat geldt ook voor zwarte spijkerbroeken, grijze truien, etc.

5. Je claimt dat je niets hebt om aan te trekken, maar je kast puilt uit
Schuldig? Blijf niet langer ontkennen. Het is tijd voor actie!

Handtekening Blueberry Hearts

Leave a comment

