6 tips op gezond te eten tijdens drukke dagen

Ik ben al enige tijd aan het proberen om gezonder te leven. Je kent het wel: goed eten en in beweging blijven. De ene week lukt dat beter dan de andere. Vooral tijdens de drukke dagen merkte ik dat ik snel terugviel in mijn oude patroon. Gelukkig zijn er op internet heel wat tips te vinden, hoewel niet alles voor mij bleek te werken. Wat wel werkte wil ik graag met jullie delen.

Bedenk wel: dat wat voor mij werkt hoeft niet per se ook voor jullie te werken. Probeer het eens uit en kijk wat bij jou past. Kom op, wat heb je te verliezen? Je kunt er alleen maar beter van worden!

1. Geen ongezonde dingen in huis
Eerlijk is eerlijk, dit deed even pijn. Ik houd er namelijk niet van om voedsel weg te doen. Het gaat tegen mijn principes in. Gelukkig kon ik een compromis sluiten met mijzelf en heb ik het een en ander aan de voedselbank geschonken. Ik blij, anderen hopelijk ook.
Ruim je keukenkastjes, voorraadkast, koelkast en vriezer op en verwijder alle (ongezonde) snacks, slechte koolhydraten, snoep en ander ‘junkfood’. Als je weinig tijd hebt ben je namelijk sneller geneigd om iets ongezonds te pakken. Als dat echter niet voor handen is, zul je automatisch voor de gezonde optie gaan.

Assorted Junk Food2. Voedselvoorraad
En toen waren je kastjes leeg. Hmm.. toch maar even boodschappen doen en zorgen voor wat gezonde opties. Zorg dat je voldoende kwark, zalm, kip en groenten op ooghoogte in de koelkast hebt liggen. Fruit doe je in een leuke fruitschaal, midden op tafel. Blikjes tonijn en quinoa komen op ooghoogte in je kastjes te staan. Als iets op ooghoogte staat zul je dat sneller pakken, dan iets waarvoor je eerst een stoel, kruk of trappetje voor moet pakken.
Good food3. Foodprepping
Let’s be real: je kunt altijd wel twee uurtjes per week vrij maken, bijvoorbeeld op een zondagmiddag- of avond. Dat is in ieder geval het moment waarop ik het doe. Ik heb dan toch wat meer tijd dan op andere dagen en ben dan toch al aan het koken.
Maak bijvoorbeeld zilvervliesrijst, zoete aardappel en/of quinoa. Ikzelf heb deze dingen standaard op voorraad. Grill daarnaast wat extra groenten en kip en verdeel het over kleine bakjes in de koelkast. Dat blijft dagen goed en zo kun je iedere dag mix & matchen!

Foodprep
4. Stop met suiker en cafeïne
Een kopje koffie om rustig mee wakker te worden is één ding, maar al stressend liters cafeïne wegwerken met de bijbehorende suikerklontjes… dat kun je toch echt beter niet doen. Niet alleen omdat de suikerklontjes naar je dijen zakken, maar ook omdat je na die energiepiek een stevige crash krijgt, en dat is niet wat we willen, toch? Kies in plaats van het vertrouwde bakkie leut voor koel verfrissend water of een lekkere kop groene of witte thee. Er zijn tegenwoordig zoveel smaken en variaties dat er vast en zeker ook een tussenzit die jij lekker vindt!

tea in cup with leaf mint5. Gezonde snacks
Neem iedere dag een paar gezonde snacks (ongezouten noten of pompoenpitten bijvoorbeeld) mee om niet in de verleiding te komen en slechte dingen te kopen wanneer je dag niet gaat zoals gepland.

Mixed Nuts 6. Maak het je makkelijk
Leer een paar super simpele maar gezonde recepten uit je hoofd of doe als ik en zet een map met daarin je favoriete recepten binnen handbereik. Ideaal om op terug te vallen als je na een lange dag thuis komt en je nog iets moet eten. In plaats van een bezoekje aan thuisbezorgd.nl of een magnetronmaaltijd (ik begrijp heel goed dat je geen zin hebt om nog lang in de keuken te staan) kun je nu razendsnel iets beters klaarmaken. Zorg wel dat je altijd deze ingrediënten in huis hebt. Groenten, quinoa, eieren; er zijn zoveel producten die je prima altijd in je voorraadkast kunt hebben.

Food

Ik hoop dat jullie iets aan mijn tips hebben. Mocht je zelf nog een gouden tip hebben, deel hem dan vooral!

Handtekening Blueberry Hearts

Leave a comment

